english flag ENG

Metodologija

Vzorec 

Izbira enot v vzorec za CDI panel poteka prek Centralnega registra prebivalstva Slovenije. Enote so vključene z verjetnostnim mehanizmom. Postopek izbora oseb je enostavni slučajni vzorec (SRS), ki pa je v implementaciji izboljšan v smislu sistematičnega vzorca, kjer se upošteva implicitna stratifikacija glede na 12 statističnih regij in 5 tipov naselij (Kalton in Vehovar, 2001).

Ciljno populacijo sestavljajo vsi prebivalci Republike Slovenije, ki so stari 18 let ali več in imajo v Sloveniji stalno bivališče oziroma uradni status rezidenta. Zgornja starostna meja ni postavljena.

Za potrebe določene raziskave se lahko konkretni vzorec nadalje stratificira glede na zelo bogat nabor socio-demografskih spremenljivk iz panela. Lahko pa se v anketo povabi le določene segmente, npr. starejše od 50 let, mlajše od 25 let, rezidente Ljubljane, osebe z določenim dohodkom ipd.



Sodelovanje in neodgovori 
 

Rekrutiranje v panel poteka na osnovi pisemskega dopisa vsem slučajno izbranim osebam iz registra prebivalstva. Kontaktirane osebe prejmejo v primeru sodelovanja trgovinski bon v vrednosti 10 EUR. Osebe, ki se ne odzovejo, prejmejo še do tri pisne opomnike. Izvajajo pa se tudi eksperimenti, da se namesto pogojnih 10 EUR ponudi 5 EUR vnaprej brezpogojno, ali pa celo oboje (5 EUR vnaprej in 10 EUR po izpolnitvi ankete). Začetno rekrutiranje enot v CDI panel v letu 2022 je imelo odziv 33 % kontaktiranih oseb. Dodatno je začetno rekrutiranje potekalo tudi kot nadaljevalna anketa dveh drugih verjetnostnih vzorcev. Podrobnosti so v poročilu projekta Verjetnostni spletni paneli v državni statistiki za osebe in gospodinjstva

Skupno je bilo v letu 2023 v panelu 1.626 panelistov, ki so bili izbrani iz registra prebivalstva in so se strinjali s sodelovanjem v panelu. V letu 2024 pa je v panelu že 3.029 panelistov.

Skupna stopnja rekrutiranja (angl. ORR - overall recruitment rate) - delež povabljenih, ki so pristali na sodelovanje v CDI panelu - znaša 20 %, saj se tretjina sodelujočih v rekrutacijski anketi nato ne odloči za nadaljnje sodelovanje v panelu. To uvršča CDI panel v mednarodnem kontekstu zelo ugodno - Kocar in Kaczmirek (2023) namreč poročata, da imajo verjetnostni paneli povprečni ORR = 17 %. Pri tem velja upoštevati, da se za CDI panel uporablja poenostavljen izračun stopenj odgovorov in ORR, ki v imenovalcu ne izloča neustreznih enot, kar pomeni, da je sodelovanje podcenjeno za 3 - 5 %. V primeru pisemskega do-anketiranja se stopnje odgovorov lahko povečajo za do okoli 5 odstotnih točk, ob dodatnih naporih (stroških) pa je mogoče stopnjo rekrutiranja nadalje zvišati, vendar je s pisemskim rekrutiranjem težko preseči 40 %. To je načeloma mogoče le pri enkratni anketi z zelo aktualno vsebino (npr. nacionalno zdravje).

Če upoštevamo še neodgovore v posameznem valu, kjer se v CDI panelu odzove okoli 90 % povabljenih panelistov - kar je v domačih in mednarodnih primerjavah izredno visoko - je skupna stopnja odgovorov v določenem valu panela CDI okoli 20 %. Načeloma je mogoče stopnjo skupnega sodelovanja nadalje povečevati, vendar stroški v splošnem nesorazmerno naraščajo (za določene podskupine to morda sicer ne velja). Spletni panel CRONOS, ki je imel bistveno večje stroške, je sicer v Sloveniji pred leti dosegel skupno stopnjo odgovorov 23 % (glej Lugtig in Maslovskaya, 2020), kar je v Sloveniji verjetno zgornja meja sodelovanja za tovrstne panele.

Dodati pa velja, da zgoraj omenjena stopnja sodelovanja v rekrutacijski anketi (33 - 35 %) lahko predstavlja stopnjo odgovorov v primeru sveže rekrutiranega vzorca (izven CDI panela).

 
 

Proces anketiranja

V pogledu procesa anketiranja velja izpostaviti naslednje:

  • Anketiranje se v osnovi izvaja preko spleta. Po potrebi se lahko izvedejo tudi kombinacije metod (npr. pisemska anketa za respondente, ki ne morejo ali ne želijo odgovarjati preko spleta).
  • Panelisti sodelujejo v anketi praviloma enkrat na dva meseca; obstajajo sicer določena odstopanja, vendar noben panelist ne odgovarja več kot enkrat mesečno.
  • Panelisti prejmejo v primeru, da so izbrani v določeno raziskavo, vnaprej (ne glede na sodelovanje) po pošti darilni bon v vrednosti 5 EUR, skupaj s pisnim vabilom in povezavo do ankete.
  • Posamezna anketa običajno traja okoli 20 minut.
  • Nerespondentom se pošlje (praviloma v tedenskih razmakih) še do tri opomnike na njihov elektronski naslov.
  • Običajno v anketah sodeluje 90 % vseh povabljenih panelistov; več kot 80 % panelistov je doslej sodelovalo v vseh panelnih valovih.
  • Za večino anket sicer ni potrebna rekrutacija vseh panelistov. Pri vprašanjih na ordinalnih lestvicah 1-5 namreč zadostujejo podvzorci z nekaj sto enotami ali še manj, če se proučuje splošna populacija.
 
 

Razporeditev anketnih valov

Panelni valovi, ki so trenutno v načrtu za leto 2024:

  • VAL 6

Že izvedeni panelni valovi:

  • VAL 0': Slovensko javno mnenje 2022/2
    • Oktober 2022
    • N = 2.500, odziv = 1.041 (42 %)
  • VAL 0: Aktualni vidiki zdravja in izobraževanja
    • December 2022
    • N = 4.340, odziv = 1.773 (41 %)
  • VAL 1: Življenjski pogoji
    • Februar 2023
    • N = 1.628, odziv = 1.517 (93 %)
  • VAL 2: Potovalne navade, uporaba informacijsko-komunikacijskih tehnologij (IKT) in tvegana vedenja
    • April 2023
    • N = 1.629, odziv = 1.486 (91 %)
  • VAL 3: Stališča do aktualnih družbenih problemov v Sloveniji
    • Maj 2023
    • N = 1.627, odziv = 1.454 (89 %)
  • VAL 4: Delovna aktivnost, duševno zdravje in varna raba interneta
    • Junij 2023
    • N = 1.620, odziv = 1.439 (89 %)
  • VAL 5: Anketa o uporabi interneta in aktualnih družbenih vprašanjih
    • Junij 2024
    • N (obstoječi panelisti) = 1617, odziv = 1341 (83 %)
    • N (skupno) = 8917, odziv = 3.766 (42 %)
 


Reprezentativnost in uteževanje 

  • V statističnem smislu se pojem reprezentativnost nanaša na določeno spremenljivko in ne na vzorec, pri čemer je treba za to spremenljivko opredeliti tveganje za doseganje predvidene natančnosti (npr. interval zaupanja). Običajni statistični standard v družboslovju je tveganje 5 %, natančnost pa je opredeljena z relativno napako, kjer je koeficient variacije cv < 0,1 (Kalton in Vehovar, 2001, str. 126). To pomeni, da je interval zaupanja - ob običajni stopnji tveganja 5 % - lahko širok največ do ± 20 % ocene, npr. za oceno 10 to pomeni 10 ± 2. CDI panel zagotavlja pri vzorcih okoli tisoč enot tovrstno reprezentativnost za praktično vse spremenljivke. Izjema so zelo majhne skupine enot, kjer se število enot približuje 10 ali je pod 10. CDI panel zagotavlja tovrstno reprezentativnost z verjetnostno izbiro enot ter kakovostno izvedbo. Dodati pa velja, da se pojem "reprezentativnost" sicer lahko interpretira tudi na druge načine, ki so pogosto nejasni ali celo zavajajoči (glej obravnavo pojma "reprezentativnost" na povezavi Anketno raziskovanje). 
  • Dodatno se lahko reprezentativnost posameznih kontrolnih spremenljivk (regija, tip naselja, spol, starost in izobrazba) izboljša še preko uteževanja. Med CDI panelisti je glede na populacijo namreč nekoliko premalo moških, starejših od 70 let in nizko izobraženih. Ker gre za manjša odstopanja, ima uteževanje običajno zgolj kozmetičen učinek - vzorec se v kontrolnih spremenljivkah po uteževanju namreč povsem ujema s populacijo. To daje dober vtis, same anketne ocene pa se zelo redko spremenijo za več kot nekaj odstotkov.
  • Podatki se utežujejo z metodo raking (vzorčna struktura se iterativno prilagodi populacijski) s pomočjo 1KA odprtokodnega orodja za uteževanje SurveyWeightingGUI. Orodje je prijazno, tako da lahko uporabniki podatke utežujejo tudi sami. Pri uteževanju se privzeto uporablja rezanje uteži pri 5, polna konvergenca ter normaliziranje uteži na osnovno velikost vzorca.